Client La Biennale di Venezia
Year 2012
Partners Thierry Coduys
Matthieu Ranc
Duration 3 days
Place Venezia, Italia
Tools IanniX
MaxMSP
Kinect
Website www.labiennale.org

Ivan Fedele, director of the Biennale Musica has decided to integrate IanniX to the programming of the Venice Biennale's 56th International Festival of Contemporary Music.

We assisted for six months the eight composers that were chosen to create a piece with a musical structure based on IanniX software.


Ivan Fedele, directeur de la Biennale Musique depuis janvier 2012, a choisi d'intégrer IanniX à la programmation du 56ème festival international de musique contemporaine de la Biennale de Venise.

Nous avons assisté durant six mois les huit compositeurs sélectionnés pour créer une œuvre dont la structure musicale utilise le logiciel IanniX.

The first part of our work was to train and explain artists about the composition mechanisms provided by IanniX.
This task was divided into three phases: a preliminary phase to study the IanniX language, a musical composition phase and a production phase.

This production phase presented its final outcome on October 11th at the Teatro alle Tese with six world premieres by Iván Solano, Marcello Liverani, Cesare Saldicco, Julian Scordato, Stefanio Alessandretti and Giovanni Sparano, Davide Gagliardi and Victor Nebbiolo Di Castri.


Le premier volet de notre travail fût de former et de préparer les artistes aux mécanismes de composition offerts par IanniX.
Cette tâche a été divisée en trois étapes : une phase préliminaire pour étudier le logiciel IanniX, une phase de composition musicale et une phase de production.
À l'issue de cette dernière étape, un concert-performance présentait le résultat final au public au travers de six créations mondiales au Teatro alle Tese.

Compositeurs : Iván Solano, Marcello Liverani, Cesare Saldicco, Julian Scordato, Stefanio Alessandretti and Giovanni Sparano, Davide Gagliardi et Victor Nebbiolo Di Castri.

In addition to the performance, a video creation using IanniX was conducted for the percussionist Simone Beneventi.
More than 50 suspended percussions, most of them metal (thai, gong, bell plates, ring, vibraphone, etc.) were surrounding the performer like a vibrant sound cage. Beside Beneventi’s metal cube there was another structure in this Venetian concert. Made of tulle, actioned by filaments and sensors created for this occasion. A “plastic double”, a cube parallel to the cube of instruments.


Au delà du concert-performance, une création vidéo utilisant IanniX a été réalisée pour le percussionniste Simone Beneventi.
Plus 50 percussions suspendues — la plupart en métal (thai, gong, cloches, vibraphone, etc.) — entouraient le percussionniste d'une cage vibrante de sons. Symétriquement, une structure d'apparence identique, réagissait graphiquement et en temps réel aux gestes et sons du percussionniste. Ce "double plastique", parallèle à celui des instruments, était intégralement piloté par une partition IanniX, sensible aux capteurs placés sur la cage de percussions.
























































© Photos / vidéos : Matthieu Ranc

Interactive installations Installations interactives
• • •